Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Hieronta - vanha hoito- ja terapiamuoto

Hieronta on tuhansia vuosia - jopa n. 5000 vuotta - vanha hoito- ja terapiamuoto, jota käytetään edelleen tänäkin päivänä yhä enenevissä määrin. Hieronnan suosio on kasvanut ja kasvaa edelleen. Kännykät, tietokonepelit, vähäinen liikunta, stressi, huonot työskentelyasennot, kiire, jatkuva sairastelu jne. voivat olla syy siihen, että niskat ovat jäykät ja kipeät, toistuvat päänsäryt, käsien puutumiset, selän jäykkyys, jatkuva tunne, että on kipeä -  syitä on monia. Pillerit voivat helpottaa tilaa, mutta vain ehkä hetkeksi. Hieronnasta on hyviä kokemuksia. Miksipä ei kokeilisi sitä? Hieronta sopii niin nuorille kuin vanhemmillekin.

Mitä hyötyä on hieronnasta?

 Hieronta

  • lievittää ja poistaa lihaskipuja ja -jännitystä
  • auttaa lihasten palautumista esimerkiksi liikuntasuorituksen jälkeen.
  • parantaa lihaksiston, jänteiden, kalvojen kimmoisuutta
  • lisää raajojen notkeutta
  • lisää ja parantaa kudosten aineenvaihduntaa
  • vilkastuttaa pinta- ja ääreisverenkiertoa
  • vähentää turvotusta
  • ehkäisee mahdollisten rasitusvammojen syntymistä
  • nopeuttaa vammojen ja arpikudosten paranemista
  • vaikuttaa hermoston toimintaan positiivisesti
  • helpottaa stressiä ja rentouttaa

Milloin ei hierontaan?

Hieronta sopii kaikille perusterveille ihmisille - ikään ja sukupuoleen katsomatta. Kuitenkin on joitakin tilanteita, jolloin hierontaa ei välttämättä sovi tai sitä pitää  mukauttaa tapauskohtaisesti: 

  • Nuha/flunssa
  • Kuume
  • Ihon infektiot
  • Tuoreet lihasrepeämät/ruhjevammat
  • Luunmurtumat
  • Avohaavat
  • Laskimotukos
  • Syöpä
  • Pahanlaatuiset ja/tai diagnosoimattomat kasvaimet
  • Verenvuototauti
  • Sairaudet, joiden hoito on vasta alussa tai ei ole saavuttanut riittävää hoitotasapainoa (sepelvaltimotauti, diabetes, astma jne.)
  • Päihteiden vaikutuksen alaisena, krapula

Edellä olevan muutama esimerkki ei tarkoita aina, että ei voi hieroa. Tulehtunut ihon osa ei välttämättä estä muun kehon osan hierontaa,  hoitotasapainossa olevaa diabeetikkoa voi hieroa jne. 

Jos epäilet hieronnan soveltuvuutta, keskustele asiasta kanssani tai varmista asia lääkäriltäsi.

 

Kuinka monta kertaa on riittävästi?

Vastaus on hyvin yksilöllinen: joillekin 3-5 hoitokertaa, joillekin 10 hoitokertaa riittävä. Hierontaan voi hakeutua myös silloinkin, kun  haluaa ylläpitää lihaksiston elastisuutta ja siten välttää mahdollisia kipu- ja särkyongelmia. Hierontaan voi tulla vain rentoutumismielessä esimerkiksi raskaan työrupeaman tai rasittavan urheilusuorituksen jälkeen.